افزون مهارت علم داده به نظام تصمیم گیری

در امور مالی، تلفیق تحلیل های پیش بینی کننده و تجویزی، چشم انداز تجاری را به اقدام تجاری تبدیل می کند. در هر لحظه، سازمان­ها حجم عظیمی از داده­ها را در فرآیند تصمیم­گیری راهبردی و تاکتیکی جمع­آوری و استفاده می­کنند. باوجود افزایش حجم داده­ها، معدود تیم­های مالی از داده­ها برای ارائه بینش­های عمل­پذیر جهت شرکاء خود استفاده می­کنند. دسته­ای که از مهارت علم داده در پیش­بینی “سری­­نتایج زمانی” و پیش­بینی شناسائی “بهترین مسیر اقدام” استفاده می کنند، ارزش قابل توجهی برای کسب و کار ایجاد می کنند.

علم داده و یادگیری ماشین، ابزاری برای پیش­بینی آینده به ظاهر نامشخص فراهم می­کند؛ این ابزار، برای موقعیت­هایی که فاقد شفافیت بوده و مرتب شونده نیستند، بینش­هایی برای پیش­بینی اقدامات شایسته فراهم می­آورند.

قوانین کسب و کار به دلیل محدودیت­های متعدد منابع رقابتی و متغیرهایی که پیوسته دچار تحول می­شوند؛ شرایط غامض پیدا می­کنند. این امر ارزیابی تمام گزینه­ها برای اجرای اقدامات بهینه در راستای کسب “اهداف تجاری تکرار پذیر” را دشوار می­کند. رهبران مالی باید علم داده و یادگیری ماشین را به شکل دو روش متمایز اما مکمل برای تصمیم­گیری گردهم آورند.

پیش بینی برابر تجویز

ترکیب قابلیت­های روش­های پیش­بینی با راهکارهای تجویزی اولین قدم در حل مسائل کسب و کاری است.

تجزیه و تحلیل پیش­بینی، پاسخی است برای اتفاقات ممکن! که متکی بر روش­هایی همانند مدل­سازی پیش­بینی، تجزیه و تحلیل رگرسیون، پیش­بینی آماری چند متغیره و الگوی ماشین را شامل می­شود. تجزیه و تحلیل تجویزی پاسخ سئوال “چه باید کرد؟” است و اینکه چه باید انجام دهیم تا یک رخداد روی دهد؟ این روش شامل متدهایی همانند تجزیه و تحلیل شکاف، شبیه­سازی، پردازش رویدادهای پیچیده، پیشنهاد پیشران­های اکتشافی و شبکه­های عصبی یادگیرنده و یادگیری ماشین را شامل می­شود.

گردآوری متقابل عوامل پیش­بین و تجویزی، سازمان را قادر به بررسی چگونگی تغییرات متغیرهای مختلف و تأثیر­گذاری آن بر روی نتایج یا داد و ستد می­کند. این کار به وظیفه­ای در دل ارزش کسب و کار برای اقدام و تأثیرگذاری بر آینده سازمان اضافه می­شود.

در برخی صنایع، همانند حمل و نقل و بخش مالی همانند بانک­ها، مدل­سازی پیش­بینی­کننده و تجویزی مدت­هاست که عملیاتی شده است. با این وجود و علی­رغم قابلیت­های استفاده همزمان از آن­ها در کل سازمان، این قبیل قابلیت­ها در واحدهای خاص و محصور شده در حال استفاده است(محدود). در دروه­ی کسب و کارهایی منعطف دیجیتال، شتاب، همکاری و پاسخگوئی عناصر کلیدی هستند. از میان عوامل تأثیرگذار، توانایی در پیش­بینی نتایج، ارزیابی سریع گزینه­های متعدد و اقدام، چیزهایی هستند که نمی­توان آن­ها را برای گروه­هایی معدودی فقط در نظر گرفت.

ترکیب بهینه را انتخاب کنید

یک رویکرد، استفاده از چارچوب­هایی از پیش تعریف شده در گزینش راهکارهاست. رویکرد دیگر استفاده از ارزیابی مبتنی بر خروجی و محدودیت از میان مجموعه گزینه ها یا همان بهینه سازی است. نتایج را می توان در طول تصمیم­گیری پیشنهاد داد یا از آن به شکل پشتیبان استفاده کرد یا در طول نظام “مدیریت خودکار تصمیم­گیری” استفاده کرد.

مهارت های درونی ایجاد کنید

برای جهش به توانمندی تجزیه و تحلیل­های پیش­بینی و تجویزی، مدیران ارشد مالی باید اعضاء تیم خود و مهارت­های تصمیم­گیری را بهبود و توسعه دهند.

  1. اولویت استخدام را تغییر دهید؛ سازمان­هایی که متوجه اهمیت داده شده­اند، در خط­مقدم تقاضا برای متخصصین در طول قرن ۲۱ هستند؛ این برنامه­ریزی هزینه­ی بالایی به همراه خواهد داشت. بسیاری از سازمان­ها افرادی را دارند که در حال حاضر این مأموریت را در گروه­های داخلی شرکت­ها عهده دار هستند. برای گسترش بهره گیری از تحلیل­های پیش­بینی کننده و تجویزی، رهبران مالی باید پیوسته راه­هایی برای استفاده از این نیروها، قبل از برون سپاری آن، در سازمان پیدا کنند.
  2. به جامعه شهروندان کسب و کار بپیوندید. دسترس­پذیری و محصولات کابرپسند علم داده، کارکنان را برای فراگرفتن قابلیت های علم داده، بدون نیاز به مدرک علمی، توانمند می­کند. در حال حاضر محصولات بیشتری همراه با راهنمای دقیق یا محصولاتی با تجزیه و تحلیل کامل ارائه می­شوند که به راحتی قابل فهم هستند. کاربران توانمند یا کارشناسان علم­داده عموماً توانایی برای ایفاء نقش متخصص داده را دارند. اگر چه این نقش جایگزین متخصص داده نخواهد شد اما می­تواند شاکله­ی مورد نیاز یک شرکت را شکل داده و تکمیل کند.
  3. به عرضه کنندگان با تجربه مشارکت کنید. در برخی موارد، سازمان می­تواند مسیر همکاری با برخی مشاوران خارجی و ارائه دهندگان نرم افزار را انتخاب تا ابتکار عملی را هدایت کنند. برای سازمان های فاقد مهارت برای ساختن دانش داده یا تازه وارد در این علم، این رویکرد مدل مناسبی است. شرکت­هایی با این شرایط، در جستجویی تأمین کننده خدمات مد نظر خود، هم باید در جستجوی شرکت­های با دو قابلیت­ مذکور باشند(تجویز و پیش­بینی) و هم در حوزه­ای فعالیت شرکت دارای تخصص باشند.

رهبران شرکت باید از انتقال مهارت و درس آموخته­ها مطمئن شوند و از زایل شدن مالکیت معنوی خود نیز جلوگیری کنند.

منبع گارتنر(با کمی تغییر) به نقل از کافه تدبیر

admin

Next Post

سبک کاری « دیجیتال نومدها»

چ دسامبر 21 , 2022
فیلم مستند «علف-۱۹۲۵» ساخته مریان کوپر و ارنست بی. شودزاک به کوچ طایفه بابااحمدی از بختیاری‌ها می‌پردازد؛ این فیلم از جمله نخستین فیلم‌های مردم‌نگاری است. تاکنون موضوع عشایر دستمایه فیلم‌ها و مستند‌های بسیاری شده است؛ برخی تبلیغی و سطحی و برخی فاخر و با معنی! وجود المان‌ها و عناصر بصری […]

سردبیر

تارگاه راهکار و راهبرد مشاوره مدیریت با هدف گسترش دانش مشاوره مدیریت و به اشتراک گذاری فعالیت ها، یافته ها، تجارب و دیدگاه های مشاوران، کارآفرینان و شرکت های تولیدی و خدماتی ایجاد شده است. عدم گرایش سیاسی و تمرکز بر ارتقاء توانمندی علمی مخاطب در حیطه ی اجرای راهبردها و راهکارهای علم مدیریت از محوری ترین اصول تارگاه است که ضمن حفظ حدود افراد و شرکت ها و پرهیز از خدشه به مبانی حرفه ای و رقابتی فعالیت می نماید.

دسترسی سریع