انگیزه
مطمئنم که بسیاری از افراد در صنعت فناوری از خود یا از خودشان سوال مشابهی پرسیدهاند. در این مقاله، من در حال بررسی پاسخ خود به معنای این اصطلاح هستم.
بسیاری خود را فنی مینامند زیرا از نزدیک با مهندسان نرمافزار یا تیمهای فنی کار میکنند – اما این پاسخ مرا راضی نمیکند زیرا به اندازه کافی دقیق نیست.مشاوران در صنعت فناوری، که من آنها را مدیران پروژه خارجی میدانم، همیشه باید مهارتهای اولیه مدیریت پروژه مانند تخمین بودجه، مدیریت جدول زمانی و شیوههای چابک با چرخههای توسعه تکراری را داشته باشند. اکثر آنها از نزدیک با مهندسان کار کردهاند و میدانند چه چیزی در اسکرام مهم است.
با این حال، من قویاً معتقدم که برای اینکه یک مشاور فنی نامیده شود، باید علاوه بر همه موارد فوق، یک لایه تجربه دیگر نیز داشته باشد:
یک مشاور فنی باید یک توسعهدهنده بوده باشد.
چه چیزی آنها را فنی میکند؟
بسیاری از صنایع به طور فزایندهای به مشاوران فنی علاقهمند هستند.حتی مشتریانی که به مشاوری با پیشینه فنی نیاز ندارند، معتقدند که پیشینه توسعهدهنده یک دارایی بزرگ است. شرکتها میدانند که یک توسعهدهنده با سطح خاصی از تجربه میداند چگونه یک پروژه نرمافزاری را برنامهریزی و اجرا کند – که در نهایت مانند هر پروژه دیگری است. این امر نیاز به برنامهریزی، پیادهسازی، بهینهسازی و نظارت مستمر دارد.اکنون بسیاری میگویند – اگر از یک مشاور انتظار نمیرود که کدنویسی کند، بلکه باید تیمهای فنی را مدیریت و پشتیبانی کند، چرا نیازی به کدنویسی وجود دارد؟
پاسخ ساده است: به عنوان یک مشاور فنی، شما موظف به کمک در تصمیمگیریهای فنی هستید. اگر تجربه عملی با فناوریهای مدرن نداشته باشید، در یافتن گزینه مناسب با مشکل مواجه خواهید شد.مهمتر از همه – اگر تخصص خود را به صورت مستقیم ارائه ندهید، چرا مشتری باید به شما در تصمیمگیریهایتان اعتماد کند؟
کار با تیمهای فنی
هنگامی که موفق به متقاعد کردن مشتری شدید – باید مهمترین افراد را متقاعد کنید: تیم توسعه.اگر ندانید که همه چیز در پشت پرده چگونه کار میکند، یک تیم فنی به سرعت در مورد شایستگی شما شک میکند و شروع به پیشنهاد جدول زمانی و انتظارات غیرواقعی میکند.
بنابراین، برای هر مشاور فنی بسیار مهم است که تجربه کار با بهترین شیوهها و فناوریهای مدرن را داشته باشد تا از تیم توسعهدهنده احترام کسب کند. شما باید بتوانید آنها را به چالش بکشید و از آنها حمایت کنید و به عنوان یک مهندس با آنها صحبت کنید.
توسعهدهندگان اهمیتی نمیدهند که یک مشاور چقدر در مهارتهای مدیریت پروژه مهارت دارد – مهم است که یک مشاور درد و مشکلات چرخه توسعه را از نزدیک درک کند. در غیر این صورت، شما را مانند هر نمونه مدیریت پروژهای که به گزارشهای اکسل نیاز دارد، خواهند دید.
من خودم در هر پروژهای با این تجربه مواجه میشوم. به عنوان یک مشاور فنی، شما به همدلی با تیم توسعهدهنده نیاز دارید. شما باید نشان دهید که نقاط درد آنها را درک میکنید و با آنها همزبان هستید.
به جای اینکه بگویید “چه زمانی میتوانیم انتظار داشته باشیم که این کار انجام شود؟” – باید علاقهی صادقانهای به گفتن “مشکل را برای من توضیح دهید، شاید بتوانیم با هم راهحلی پیدا کنیم” داشته باشید.من نمیگویم که شما باید خودتان یک توسعهدهنده تماموقت باشید و در پروژههای خود کدنویسی کنید – اما قطعاً باید علاقهمند به فناوری باشید و به جزئیات فنی یک پروژه اهمیت دهید. به این ترتیب تیم شما همیشه برای بحث در مورد موانع و سایر مسائل به شما مراجعه خواهد کرد. بنابراین میتوانید از آنها حمایت کنید و بازخورد ارزشمندی ارائه دهید که نتیجه پروژه شما را موفق میکند.
توانمندساز فنی
مشاوران فنی فقط پخشکننده اطلاعات نیستند – بلکه منابع دانش هستند. اگرچه آنها مهارتهای برنامهریزی و برقراری ارتباط را دارند، اما در کمک به مشتریان و تیمها برای یافتن پاسخهای مناسب برای مشکلات پیچیده فناوری شکوفا میشوند.
به جای اینکه فقط نقش دیگری برای سازماندهی و همکاری داشته باشید، میتوانید راهحلهای فنی را بر اساس تجربهای که کار میکند، پیدا کنید.از آنجا که یک مشاور فنی جنبههای تجاری را میشناسد، میتواند راهحلهای فنی را در عین حفظ منافع تجاری در اولویت قرار دهد.
مشاور بهروز
در دنیای امروز، فناوری با سرعت برق تغییر میکند. بنابراین یک مشاور فنی باید تجربه جدید کسب کند و به یادگیری فناوریهای جدید ادامه دهد. به این ترتیب آنها آگاه و بهروز میمانند.
یک مشاور فنی همیشه در حال انجام کاری در کنار کار است – یادگیری یک زبان، فناوری جدید یا تعمیق یک زمینه شناخته شده. در غیر این صورت، رسیدن به سطح بالا دشوار است.همچنین داشتن شبکهای از مشاوران فنی دیگر برای پشتیبانی و اشتراک دانش مهم است. به همین دلیل است که برای شرکتها عالی است که شرکتهای مشاورهای کامل متمرکز بر فناوری را استخدام کنند – و بدین ترتیب شبکه عظیمی از متخصصان را به دست آورند.
خلاصه
در این مقاله سعی کردم پاسخ خود را به این سوال که اصطلاح فنی به چه معناست و یک مشاور فنی چه چیزی را باید ارائه دهد، نشان دهم.در نهایت، من معتقدم که یک مشاور فنی باید تجربه عملی توسعهدهنده داشته باشد و بنابراین بتواند مشکلات فنی پیچیده را حل کند.

