از معدود حقایقی که بارها روایت شدهاست، شکست کسب و کاری در نبود راهبرد شفاف و قانع کننده است. با وجود این، ما اغلب خود را در موقعیتهای ابهام در استراتژیک مدیریت مییابیم؛ زمانی که مشخص نیست به کجا میرویم یا چگونه به آنجا خواهیم رسید. چرا این اتفاق می افتد؟
شرایط بازار به سرعت تغییر میکند. مشتریان بیش از هرزمان دیگری گزینه برای انتخاب دارند. منابع محدود است. مدیران اجرایی جابجای میشوند و افراد موقتی که جای آنها را میگیرند به جستجو ادامه میدهند. این چرخه ادامه دارد و حتی اگر شرکت شما به اندازه کافی زیرک باشد که استراتژی را به طور مؤثر در صدر سازمان بنگنجاند، حفظ آن برای کل سازمان چالش کاملاً متفاوتی است. ممکن است شرکت شما الزام استراتژیک و واضح داشته باشد، اما برای تیم شما اینطور نباشد.
در کار مشاوره، هر بار که این موضوع را با رهبرانی از سراسر جهان را مطرح میکنم، آنها با ناراحتی روی صندلیهای خود جابجا میشوند. عدم قطعیت استراتژیک میتواند شبیه “به لجن کشیده شدن” باشد؛ رهبران از سرمایهگذاری اجتناب میکنند، تصمیمگیری به تعویق میافتد، منابع مسدود شده است. ترس، عدم اطمینان و شک، رفتار نامطلوب و برنامههای شخصی را هدایت میکند؛ شرکتها هم اغلب براساس توانایی مدیرانشان در پیشبردن سازمان، دقیقاً در مواقعی که آینده مبهم است، موفق میشوند یا شکست میخورند.
بهترین مدیران اما، راههایی را برای جهتگیری باثبات، واقعبینانه و بهترین رهبری پیدا میکنند، حتی زمانی که استراتژی مشخص نیست. رهبران به خود برای شفافیت و وضوح سختی میدهند.
سه کار وجود دارد که امروزه میتوانید با انجام آن در مدیریت ابهام استراتژیک، موقعیت بهتری داشته باشید: عملگرایی،ثباتعاطفیوبهرهگیریازمتخصصان .
اقدام عملی انجام دهید
من طرفدار رویکردهای عملی برای مقابله با عدم قطعیت هستم. انجام کاری، هر کاری، برای حمایت از موفقیت شرکت، باعث میشود شما و تیمتان احساس بهتری نسبت به نبود اقدام عملی داشته باشید.
به اصول اولیه برگردید. ارزش تحویل دهید. ابتدا روی آنچه میتوانید کنترل کنید تمرکز کنید. شما مدیون سازمان و تیم خود هستید که هرروز ارزش ارائه میدهند. تیم شما امروز به چه مشتریانی خدمات میدهد و آنها از شما چه انتظاری دارند یا چه نیازی دارند؟ چگونه میتوانید عملکرد بهتر، سریعتر یا هوشمندانهتری داشتهباشید تا به وعده خدمات عالی عمل کنید؟ چه چیزی برای ماموریت یا چشمانداز سازمان اهمیت دارد؟ تیم شما چگونه میتواند به آن کمک کند؟ وقتی عدم اطمینان پیش میآید، در درجه اول، کار درست را انجام دهید. شما شرکت را در بهترین موقعیت ممکن برای انتخابهای استراتژیک جدید قرار خواهید داد.
هنگامی که استراتژی نامشخص است، بهترین مدیران آنچه را که ناشناخته است رد نمیکنند، اما همچنان به آنچه شناخته شده است و آنچه که احتمال وقوع دارد تکیه میکنند. در مورد پویاییهای تأثیرگذار بر شرکت خود چه میدانید؟ چه گزینههایی درحال بحث است؟ مافوق شما در اندیشه چه رخدادی است؟ امروز چه کاری میتوانید انجام دهید تا خود، تیم و احتمالاً مشتریانتان را برای تغییر آماده کنید؟ تقریباً در هر موردی، مدیران میتوانند قماری هوشمندانه داشته باشند و شروع به حرکت به سمت آینده کنند، حتی زمانی که چشمانداز کامل، خارج از دید باشد.
استراتژیهای کوتاهمدت را بپذیرید. هنگامی که تیم خود را بر ارائه ارزش، و شروع به کشف آنچه ممکن است، بسیج کردید، آنگاه آماده هستید تا با مجموعهای از اولویتها به پیش بروید. از سازمانهایی که از روشهای چابک استفاده میکنند و سرعت استراتژیک دارند الگو بردارید. شما شخصاً چه کاری میتوانید انجام دهید تا به شفافیت استراتژیک بخشی از تجارت خود کمک کنید؟ تیم شما چه پروژههایی را میتواند در ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ روز اجرا کند که صرفنظر از جهتگیری استراتژی، برای سازمان مفید باشد؟ استراتژی فقط کار مدیران ارشد نیست؛ هرکاری که برای ارتقاء تواناییهای شرکت و موقعیت تیم خود برای آینده انجام دهید، یک سرمایهگذاری عالی است. در انتظار پاسخ “نهایی” در مورد استراتژی، بیتحریک ننشینید. تیم و شرکت خود را به جلو حرکت دهید.
ثبات عاطفی را پرورش دهید
ابهام در استراتژیک، شما را از منطقه امن بیرون میراند. هنگامی که جهت روشن و تزلزل ناپذیر وجود دارد، میتوانید روی اهداف تعریف شده تمرکز کنید و نتایج را ارائه دهید. وقتی استراتژیها تغییر میکنند یا به تغییر میل میکنند، طبیعی است که احساس بیقراری کنید، و این را در تیم خود نیز خواهید دید. در اینجا سه گام برای هدایت هیجانات ابهام استراتژیک شما و تیمتان وجود دارد.
فعال باشید. بیشتر بدانید. یکی از دلایلی که من اقدام عملگرایانه را پیشنهاد میکنم این است که انجام کاری مشخص به شما کمک می کند تا فراتر از احساسات خام خود حرکت کنید. اما در ثبات عاطفی چیزهای بیشتری وجود دارد. به طور طبیعی سؤالاتی مطرح میشود: اینکه ابهام چگونه بر گروه من تأثیر میگذارد؟ اگر همه کارهایی که امروز انجام میدهیم تغییر کرد چه؟ اگر شامل تغییرات شغلی، اخراج یا از دست دادن منابع باشد، چه؟ تا جایی که میتوانید بیاموزید و آگاه شوید، نه اینکه فقط به شایعات و کنایهها واکنش نشان دهید. از شبکه داخلی خود استفاده کنید و از دیگران در سازمان برای بینش، زمینهها و شفاف کردن بپرسید. میتوانید سؤالاتی را که اعضاء تیمتان میپرسند پیشبینی کنید و مؤثرترین پاسخهایی را که میتوانید آماده کنید.
احساسات را به رسمیت بشناسید و هدایت کنید. ثبات عاطفی مستلزم آن است که در مورد نحوه ظاهر شدن خود در محل کار هدف داشته باشید. نقش شما این است که در حالی که چشم اندازی برای آینده ترسیم میکنید آرام، شفاف و ثابت قدم باشید. احساسات خود را بپذیرید و اگر نیاز به حل آنها دارید با همسالان یا مافوق خود صحبت کنید. بدترین سناریو را درنظر بگیرید و به گزینه محتملتر را انتخاب کنید. به احتمال زیاد واقعیت به آن بدی نیست که مجسم می کنید.
زمان “انگیختهشدن” تعهد برای پاسخ به استرس، ناامیدی، شایعات یا سایر رفتارهای غیرمولد بالا میرود. هم تیمیهای شما نظارهگر شما هستند.
کانالهای ارتباطات تیمی را باز نگه دارید. عدم قطعیت استراتژیک میتواند باعث شود که مدیران کمتر با اعضای تیم ارتباط برقرار کنند. موقعیتهای مبهم نیاز به برقراری ارتباط حتی بیش از حد معمول دارند. برای نشان دادن ثبات عاطفی، حس و برداشت خود را با سایرین در میان بگذارید و احساسات تیم خود را به روشهای سازنده تصدیق کنید. اجازه دهید اعضای تیم بدانند که آنچه احساس میکنند مشکلی ندارد. اما با آنها در مورد تعهد خود به ثبات عاطفی حتی در مواقع عدم اطمینان صحبت کنید. از آنها بخواهید که همین کار را انجام دهند و اگر ناامید یا نگران هستند سراغ شما را بگیرند. داشتن گفتگوی آزاد، تیم شما را درگیر و همسو نگه میدارد تا زمانی که یک جهت روشن ظاهر شود.
از تخصص دیگران بهرهبگیرید
دورههای عدم اطمینان و تغییر میتواند مدیران را در انزوا فرو برد. به خود یادآوری کنید که تنها نیستید. شما شبکهای از افرادی دارید که احتمالاً با چالشهای مشابهی روبرو شدهاند و میتوانید از تجربیات آنها استفاده کنید. سه راه وجود دارد که میتوانید از تخصص دیگران برای پشتیبانی استفاده کنید.
محترمترین تصویر از رهبری خود را مجسم کنید. آنها در شرایط شما چه میکنند؟ آنها چگونه با ابهام یا وضعیت نوسان برخورد خواهند کرد؟ آنها به نحوه برخورد شما با خودتان چگونه نگاه میکنند؟ این تمرین میتواند به شما کمک کند تا آرام و از نظر احساسی پایدار بمانید، تمرین تفکر انتقادی کنید و حتی در نامشخصترین شرایط اقدام عملی انجام دهید. کسانی که بیشتر به آنها احترام میگذاریم ویژگیهایی را نشان دادهاند که ما آنها را تحسین میکنیم. به نقاط قوت آنها توجه کنید.
سایر مدیران را درگیر کنید. مدیران اغلب بر این باورند که باید “قوی” باشند و برای نشان دادن اعتماد به نفس و شایستگی مدیریتی به تنهایی تلاش کنند که درست نیست! مشتریان من به طور منظم برای توصیه، مشاوره و حمایت با همگنان و همکاران سابق تماس میگیرند. معمولاً وقتی کسی که میشناسید با شما تماس میگیرد تا راهنمایی بخواهد، با خوشحالی حمایت میکنید و به عنوان یک همقطار، احساس ارزشمندی میکنید. شبکه شما نیز همین احساس را خواهد داشت. گفتگو را با «من واقعاً میتوانم از دیدگاه دیگری استفاده کنم» شروع کنید؛ با این رویکرد متعجب خواهید شد که دیگران با چه سرعتی درگیر کمک به شما میشوند.
به استقبال خرد رهبران فکری بروید. شبکه شما زمانی جهانی میشود که فراتر از کسانی که شخصاً میشناسید و به کسانی که در محیط دیجیتال امروزی میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید گسترش پیداکند. هرچه درک بیشتری از نحوه تفکر دیگران در مورد چابکی استراتژیک و تغییر رهبری داشته باشید، بهتر میتوانید ابهامات را در شرکت خود بررسی کنید. درخشانترین و الهامبخشترین ذهنها در کتابها و مقالات هستند؛ مطالعه کنید، به پادکستها و مصاحبهها گوش دهید، و ویدیوهای آموزنده، وبینارها و موارد دیگر را تماشا کنید تا تفکر خود را گسترش دهید و رویکردهای جدید مرتبط با موقعیت خاص خود را بیاموزید.
***
توانایی پیشرفت در دوره های عدم اطمینان استراتژیک، مدیران بزرگ، را به رهبران استثنایی تبدیل کرده و از سایرین متمایز میکند. اجازه ندهید عدم شفافیت در شرکت شما بر اعتماد به نفس یا عملکرد شما سایه افکند. حتی در چالشبرانگیزترین و مبهمترین موقعیتها، زمانی که متعهد به انجام اقدامات عملگرایانه میشوید و در عین حال ثبات عاطفی خود را حفظ میکنید و از تخصص دیگران بهره میگیرید، شما را موفق میکند.
(لیزا لای به عنوان مشاور، مشاور و مربی برای برخی از موفق ترین رهبران و شرکت های جهان خدمت می کند. او همچنین مدیر برنامه های توسعه رهبری جهانی برای انتشارات مدرسه بازرگانی هاروارد است. او را در فیس بوک، توییتر، وبلاگ او یا وب سایتش به آدرس www.laiventures.com دنبال کنید. ۹ ژانویه ۲۰۱۹)