مشاوره در عصر هوش مصنوعی مولد

مشاوره می‌تواند سفر هوش مصنوعی مولد سازمان‌ها را برای به دست آوردن مزیت رقابتی، افزایش کارایی و تسریع نوآوری هدایت کند.

آنچه در این یادداشت نتیجه گیری می شود:

  •  با هوش مصنوعی مولد، مشاوره از کانال هایی که به نظر در دسترس نیستند به خلق ارزش برای کسب و کار کمک می کند.
  •  همزمان که این فناوری هنوز رو به تکامل است، مشاوره می تواند آگاهی در مورد مزایای عمومی هوش مصنوعی را افزایش دهد.
  • مدیران اجرایی در ایده پردازی، آزمایش و ارزیابی مناسب بودن پذیرش هوش مصنوعی مولد، نیاز به کمک دارند.

امواج تغییرات مخرب سازمان‌ها را ترغیب می‌کند تا نوآوری را در آغوش بگیرند و هوش مصنوعی مولد اکنون به عنوان یک نیروی دگرگون کننده شناخته شده است. سازمان‌هایی که می‌توانند به سرعت از این فناوری استقبال کنند، در موقعیتی هستند که راه‌هایی را برای ارزش تجاری بی‌سابقه باز کنند.

در رأس جهت‌دهی به این تغییر، شرکت‌های مشاور قرار دارند که مدیون تعامل و تخصص مستمر خود برای هدایت دستور کار نوآوری برای مشتریان خود هستند. بنابراین ضروری است مشاوران:

 الف) پتانسیل عظیم هوش مصنوعی مولد را بشناسید، ب) به مشتریان کمک کنید تا روش انجام تجارت خود را متحول کنند، و ج) هوش مصنوعی مولد را در شیوه های کاری خود بگنجانند.

قرار گرفتن در خط مقدم به باز کردن کانال‌هایی با ارزش تجاری که قبلاً دور از دسترس در نظر گرفته می‌شدند کمک می‌کند. با همه محدودیت ها و نوپایی، نمی توان انکار کرد که پتانسیل این فناوری بسیار بالاست.

ابر روندهای صنعت

ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی ۱۳٫۷ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۲ به ۱۶۵ میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد. سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در هوش مصنوعی مولد ۴۲۵ درصد در طول سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ افزایش یافته است و همچنان ادامه دارد.

سازمان‌ها چگونه برای استفاده از قدرت هوش مصنوعی مولد آماده می‌شوند؟

هوش مصنوعی مولد راه خود را در تمام زمینه‌های کسب‌وکاری هموار می‌کند، زیرا سازمان‌ها همچنان به یافتن برنامه‌های کاربردی متنوع و قدرتمند برای عملیات خود ادامه می‌دهند که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، مشارکت‌ها و اتحادهای استراتژیک، سازمان‌دهی کارگاه‌های ایده‌پردازی، ایجاد مورد‌های تجاری(کیس استادی) و نهادینه‌سازی فرآیندهایی می‌شود که هوش مصنوعی مولد را یکپارچه می‌کنند.

سازمان‌های آینده‌نگر در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد مزیت به عنوان نخستین وارد شونده ها هستند زیرا هوشواره(هوش مصنوعی) مولد را به جنبه‌های مختلف کسب‌وکار خود وصل می‌کنند، در سراسر طیف عملکردهای بک‌آفیس و فرانت‌آفیس، نه تنها به آنها مزیت رقابتی می‌دهد، بلکه کارایی عملیاتی را افزایش می دهد و نوآوری را تسریع می کند. اولین‌ها قبلاً برای درک مزایای هوش مصنوعی مولد سفر را آغاز کرده‌اند و اختلالات احتمالی شروع به نمایان شدن کرده‌اند.

با توجه به ارزیابی‌های زیر، اختلال بالقوه قابل مشاهده است:

  •  کاهش ۵۰ درصدی زمان برای حسابداران، حسابرسان و ممیزان مالیاتی در اکثر وظایف
  •  ۴۴درصد صرفه جویی در زمان در کارهای نوشتن حرفه ای
  •  کاهش ۵۵ درصدی زمان برنامه نویسی

این اطلاعات برای مشاوره چه معنایی دارد؟

صنعت مشاوره در راس نوآوری است. از این رو، تسریع نوآوری با کمک به سازمان‌ها در تعریف مسیرهایی برای اتخاذ هوش مصنوعی مولد مسئولیتی مهم است. علاوه بر این، مدل زبان بزرگ مبتنی بر هوش مصنوعی (LLM) و قابلیت‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) این پتانسیل را دارند که سطوح جدیدی از کارایی و دقت را باز کنند و روشی را که به طور سنتی تجارت انجام می‌شد متحول کنند.

از آنجایی که مشتریان به تغییر در حوزه‌هایی مانند خدمات مشتری، بازاریابی و ساخت اپلیکیشن‌های نسل بعدی ادامه می‌دهند، پتانسیل بسیار زیادی برای ارائه راه‌حل‌ها و قابلیت‌های مشاوره قدرتمندتر وجود دارد که هوش مصنوعی مولد را در هسته خود جای دهند.

زمان کمک به مدیران اجرایی

همانطور که مدیران اجرایی تلاش می‌کند تا از طریق چالش‌های این اختلال عبور کند، شرکت‌های مشاوره باید کمک کنند:

  •  ایده پردازی و آزمایش با ایده های جدید، ارزیابی تناسب، زمان و سرعت مناسب برای پذیرش و افزایش استفاده از هوش مصنوعی مولد،
  •  اطمینان دادن از اینکه هوش مصنوعی منجر به کاهش مشاغل نخواهد شد – بلکه فرصت‌های ارتقاء مهارت و نقش‌های شغلی جدیدی را خلق می‌کند که مستلزم درجه بالاتری از “طرز تفکر انسانی” است، و
  •  به مدیران اجرایی اطمینان دهید که این فناوری شغل آنها را تهدید نمی‌کند، بلکه پتانسیل توانمندسازی را دارد.

در حالی که ما باید این احتمال هشداردهنده را بپذیریم که این فناوری به زودی می تواند از توانایی های تفکر انتقادی پشتیبانی کند، واقع بینانه‌تر این است که فرض کنیم هوش مصنوعی مولد زندگی را برای مدیران آسان‌تر می‌کند و به رهبران سازمانی اجازه می دهد تا داده ها را برای درک عمیق تری از روندهای بازار، رفتارهای مشتری، چشم انداز رقابتی، شرایط اقتصاد کلان و مدیریت نیروی کار تجزیه و پردازش کنند، همچنین به آنها امکان می‌دهد با تکیه بر اطلاعات باکیفیت بهتر، زمان بیشتری برای کار بر روی اولویت‌ها، و جلب اعتماد و حمایت داشته باشند.

هوش مصنوعی مولد این پتانسیل را دارد که نه تنها روش ارائه ارزش به مشتریان را تغییر دهد، بلکه روشی را که فرآیندهای داخلی را مدیریت می کنیم نیز تغییر دهد

۱٫ افزایش قابلیت حل مسئله: اجرای هوشواره مولد می‌تواند تا حد زیادی از مشاوران در تولید سریع ایده ها، بررسی سناریوهای مختلف و ارزیابی راه‌حل‌های بالقوه حمایت کند. از طریق استفاده از این ابزار، شرکت‌های مشاوره می‌توانند قابلیت‌های حل مسئله خود را افزایش داده و استراتژی‌های قوی‌تر و نوآورانه‌تری را به مشتریان خود ارائه دهند.

۲٫  تسهیل همکاری و مدیریت دانش:  GEN AI  می‌تواند با فراهم کردن بستری برای اشتراک دانش و به دست آوردن تخصص جمعی، همکاری در شرکت‌های مشاوره را تقویت کند. مشاوران می‌توانند به طور مؤثرتری در پروژه‌ها همکاری کنند، بینش‌های خود را مبادله کنند، که منجر به راه‌حل‌های نوآورانه‌تر و تاثیرگذارتر برای مشتری می‌شود.

۳٫  تسریع چرخه‌های نوآوری: با گنجاندن GEN AI ، شرکت‌های مشاوره می‌توانند چرخه‌های نوآوری مشتریان خود را با خودکارسازی کارهای زمان بر مانند تجزیه و تحلیل داده ها، تحقیقات بازار و شناسایی روندها، تسریع کنند. این اتوماسیون به مشاوران اجازه می دهد تا بیشتر بر روی فعالیت های با ارزش بالاتر مانند تفکر استراتژیک و حل خلاقانه مشکلات تمرکز کنند که نوآوری سریع‌تر و کارآمدتر را ممکن می‌سازد.

۴٫  فعال کردن بینش‌های مبتنی بر داده: شرکت‌های مشاور حجم وسیعی از داده‌ها را از منابع مختلف مدیریت می‌کنند. GEN AI   توانایی تجزیه و تحلیل و استخراج بینش‌های ارزشمند از داده‌ها، کشف الگوها و روندهای پنهان را دارد که می‌تواند به تصمیم گیری استراتژیک کمک کند. شرکت‌های مشاور می‌توانند از GEN AI  برای ارائه بینش‌های مبتنی بر داده و ارائه توصیه‌های آگاهانه‌تر استفاده کنند.

۵٫  هدایت نوآوری مسئولانه و اخلاقی: شرکت‌های مشاور مسئولیت اطمینان از استفاده مسئولانه و اخلاقی از این فناوری‌ها را بر عهده دارند. شرکت‌های مشاور با اتخاذ و ادغام  GEN AI  در فرآیندهای نوآورانه خود، می‌توانند نمونه باشند و استانداردهایی را برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی ایجاد کنند. این رویکرد همچنین به خطرات و سوگیری‌های بالقوه مرتبط با اجرای هوش مصنوعی، ترویج نوآوری مسئولانه و اخلاقی می‌پردازد.

  • مراقبت‌های بهداشتی: به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در تشخیص بیماری‌ها، ارائه توصیه‌های درمانی و پاسخ به سوالات بیمار کمک کنید
  •  خودرو: در تعمیر و نگهداری و تعمیرات، ارائه پشتیبانی فنی و کمک به انتخاب وسیله نقلیه
  •  ارتباطات راه دور: در مدیریت شبکه کمک کنید، پشتیبانی فنی ارائه دهید و به مشتریان در مدیریت صورتحساب و حساب کمک کنید
  •  خدمات مالی: تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، تولید گزارش و ارائه توصیه‌های سرمایه‌گذاری شخصی به مشتریان
  •  آموزش: با پاسخ دادن به سؤالات، ارائه توضیحات، و تولید مواد آموزشی به معلمان و دانش آموزان کمک کنید

هنگام پذیرش GEN AI ، اطمینان از همسویی با ارزش‌ها و اخلاقیات از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد مشروعیت اجتماعی GEN AI  بر حفاظت از محرمانه بودن و امنیت داده‌های شرکت و مشتری متکی است. سازمان‌ها باید جنبه‌های زیر را در نظر بگیرند:

۱٫  حریم خصوصی و امنیت: آیا اقدامات کافی برای محافظت از اطلاعات حساس و جلوگیری از هرگونه به خطر انداختن امنیت وجود دارد؟

۲٫ انطباق قانونی: آیا اقدامات مناسب برای پایبندی به تمام الزامات نظارتی انجام شده است؟

۳٫ اخلاق و سوگیری داده‌ها: چه اقداماتی را می‌توان برای جلوگیری از نتایج مغرضانه و کاهش اثرات بالقوه منفی شهرت اجرا کرد؟

۴٫ حق چاپ و ثبت اختراع: آیا مجوزهای لازم برای داده‌های آموزشی اخذ شده است؟ آیا هوش مصنوعی به طور بالقوه می تواند اختراعات جدیدی ایجاد کند؟

۵٫ کاهش مصرف نادرست: چگونه می‌توان خطر توهمات GEN AI را برای اطمینان از استفاده ایمن به حداقل رساند؟

مانند هر فناوری در حال ظهور، نگرانی‌هایی در مورد پیامدهای اخلاقی GEN AI  به دلیل پیامدهای گسترده آن بر افراد و جامعه به طور کلی وجود دارد. با این حال، آنها را می‌توان به طور مؤثر از طریق چارچوب‌های‌ حاکمیتی قوی، فرآیندهای تصمیم‌گیری شفاف و ارزیابی مستمر برای اطمینان از توسعه و استقرار مسئولانه GEN AI  مدیریت کرد.

سوال کلیدی برای صنعت مشاوره این است که آیا GEN AI  می‌تواند مدل‌های کسب‌وکار را تغییر دهد، قلمروهای جدیدی از ارزش تجاری را از طریق افزایش تجارب مشتری باز کند و باعث رشد بی‌سابقه شود؟ در حالی که پیش‌بینی آینده سردمداران هوش مصنوعی در این مرحله دشوار است، صنعت همچنان به گام‌های مثبت خود ادامه می‌دهد، که موارد زیر این موضوع را نشان می‌دهد:

  •  بازار و فرصت بزرگی برای باز کردن قفل وجود دارد، و ما فقط سطح را خراشیده‌ایم، با پتانسیل گسترده و بکر در انتظار اکتشاف
  •  صنایع در حال ایده پردازی و تحقق استفاده‌های متعدد و کشف برنامه‌های کاربردی جدید هستند که به توسعه GEN AI   دامن می‌زند.
  •  درک، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک‌ها و پاداش‌های مرتبط با هوش مصنوعی مولد دائماً در حال بهبود است و امکان تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و استراتژی‌های کاهش را فراهم می‌کند.

Prashant Garg EY India مشاور فناوری، رهبر فناوری، صنایع را متحول کرده و نوآوری را برای دنیای کاری بهتر هدایت می‌کند.

https://www.ey.com/en_in/insights/consulting/the-future-of-consulting-in-the-age-of-generative-ai

admin

Next Post

هوش مصنوعی در مشاوره مدیریت: راه حل های نوظهور و مسیری به جلو

د دسامبر 9 , 2024
هوش مصنوعی صنعت مشاوره مدیریت را عمیقا متحول می‌کند. هنگامی که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به طور عاقلانه به کار روند، می‌توانند پتانسیل بسیار زیادی در ارائه ارزش فزاینده برای مشتریان، عملکرد موثرتر و سرعت بخشیدن به رشد داشته باشند. با این حال، معتقدم که اتکای بیش از حد […]

سردبیر

تارگاه راهکار و راهبرد مشاوره مدیریت با هدف گسترش دانش مشاوره مدیریت و به اشتراک گذاری فعالیت ها، یافته ها، تجارب و دیدگاه های مشاوران، کارآفرینان و شرکت های تولیدی و خدماتی ایجاد شده است. عدم گرایش سیاسی و تمرکز بر ارتقاء توانمندی علمی مخاطب در حیطه ی اجرای راهبردها و راهکارهای علم مدیریت از محوری ترین اصول تارگاه است که ضمن حفظ حدود افراد و شرکت ها و پرهیز از خدشه به مبانی حرفه ای و رقابتی فعالیت می نماید.

دسترسی سریع