سکوها(Platform’s) و توسعه قدرت مشاوران آزادکار(FreeLancer’s)

منبع: forbs

Jon Younger

مترجم: محمود مزینانی

مقدمه مترجم:

شاید بهترین مزیت سکوها یا همان پلت فرم ها، حذف مسیرهای آزار دهنده در دریافت خدمت باشد؛ اصل بر این است که این واسطه ها کار اعتماد سازی و پروتوکل نویسی در مبادله ارزش را انجام داده و سنجه هایی برای ارزیابی و گزینش کاربر مهیا می کنند؛ قطعاً خواننده ناخرسندی ناشی از خرید خدمات باربری را داشته است؛ این خدمات معمولاً شیرین بسته نمی شوند.

در حوزه مشاوره مدیریت نیز، وجود ناظری برای تضمین و اطمینان از شروع و انجام کار می تواند فرصتی خوب و مغتنم برای توسعه پلت فرم هایی باشد که خدمات مشاوره مدیریت را ارائه می نمایند؛ جایی که متقاضی مشاوره تحت قوائدی خدماتی را خریده و می تواند مطمئن باشد مورد کلاه برداری، سوء استفاده، اجحاف، گران فروشی، موارد غیر حرفه ای، افشاء اطلاعات و … قرار نمی گیرد.

در ایران در حوزه هایی همانند خدمات منزل یا خدمات فنی و خودرویی فعالیت خوبی دیده می شود که بعضاً شرکت های نوپایی این عرصه، در مراحل بالای رشد و فعالیت هستند؛ علاوه بر این در خدمات مالی نیز که امنیت، اطمینان، سرعت، تنوع خدمات و … مورد توجه کاربران است، نمونه هایی خوبی مشاهده می شود اما در خصوص مشاوره مدیریت، بازاریابی، فن آوری و … که مأمن آزادکارها باشد؛ نویسنده نمونه ی قابل تقدیری را مشاهده نکرده است.

کارمنتو استارتآپی است که در این حوزه فعال است لیکن تلاش نویسنده برای گرفتن ارتباط منتهی به نتیجه نشد.

از نمونه های خارج از ایران هم نویسنده چند پلت فرمی که در این ترجمه از آن ها نام برده شده را امتحان کرده است؛ نتیجه نه قابل توصیه است و نه دردی را از کاربر ایرانی مرتفع می کند.

پیش بینی می شود به دلیل اقبال ضعیف به مشاوره مدیریت و تمرکز خدمات آن ها در شرکت های مشاوره، پلت فرمی با این محوریت موفق نباشد لیکن پلت فرم های حوزه های فن آوری به ویژه فن آوری های مالی و بازاریابی، فرصت هایی خوبی را با توجه تعدد فعالین این حوزه نشان می دهد؛ امور آموزشی هم در تمامی بخش ها می تواند مورد توجه باشد.

***

آزادکاری(freelancing) گزینه ای جذابی برای متخصصان در بسیاری از حوزه هاست. قابلیت آزادکاری در رشته های مختلف در حال گسترش است. سکوهای آزادکاری(پلت فرم های فریلنسرینگ) در حوزه های سیاسی، طراحی، نویسندگی، پژوهشگری علمی همچنین ماساژورها، معماران، مهندسین ساخت و ساز، کارشناسان برگزاری رویدادها و مراسم، مربی ها(کوچ ها) و طبقات مختلفی از مشاغل خلاق و حرفه ای را شامل می شود.

سه حوزه مشخص از مشاوران آزادکار عبارتند از حوزه فن آوری، بازاریابی و مدیریت. در اینجا به ارائه نتایجی بررسی که بر روی فعالیت مشاوران مستقل و آزاد کار صورت گرفته است، می پردازیم.

تاریخچه مشاور مدیریت به سال ۱۹۱۴ بازمی گردد. مشاور آزاد و مستقل، عنوان جدیدتری است که این روزها از سکوهایی همانند : Talmix, Comatch, Expert Powerhouse, Worksome, Jelber, OMS, Sneakers & Jackets, Catalant, Outsized, Riverflex and Ravenry استفاده می کنند. این دسته از مشاوران اغلب فارغ التحصیلان شرکت هایی همانند مک کینزی، اکسنچر، بی سی جی و چهار شرکت بزرگ مشاوره حسابداری(Big Four accounting firms) هستند که رهبران و متخصصیان صنعت بوده که این شیوه مشاوره را جایگزین و انتخاب خود قرار داده اند.

مشاوران مستقل در مقایسه با دیگر مشاغل آزادکار از حیث تجربه و  رضایت شغلی چگونه اند؟

نظر سنجی صورت گرفته حاصل از پروژه مشترک دانشگاه تورنتو[۱] و مای اجایل تالنت کولبوریتیو[۲]،بر روی آزادکاری،نقطه نظرات مشاوران مستقل فعال بر روی ۷۷ پلت فرم در بیش از ۳۰ کشور را گردآوری کرده است؛ در جدول ذیل پاسخ آزادکارها به گزینه های نظر سنجی، معیار رضایت از آزادکاری را ایجاد کرده است. در مجموع، نتایج نشان دهنده اقبال مشاوران مستقل نسبت به دو گروه دیگر است.

جدول شماره (۱)

پیشنهادهای آزاد کاری برای من ….فن آوریبازاریابیمشاوره
جذابیت در فرصت های شغلی۶۰درصد۶۰درصد۴۶درصد
کسب تجربه در حوزه هایی مورد علاقه۷۰۶۸۵۸
لذت از کیفیت زندگی که به آن امیدوارم۶۷۷۰۶۳
به دست آوردن اهداف مالی۶۲۴۲۳۷
ملاقات و کار با همکاران دلخواه و جذاب۵۵۵۶۵۱
کار و ملاقات با مشتریان دلخواه و جذاب۶۸۷۰۶۴
انعطاف و استقلال که برای آن ها ارزش قائلم۷۹۸۴۷۵
کار بر روی مسائل چالشی۶۷۶۲۶۶

کاوش بیشتر در داده های نظر سنجی، درک عمیق تری نسبت به فعالیت مشاوران مستقل فراهم می کند:

اول اینکه، آن ها نیازمند فعالیت بیشترند(سهم از بازار آن ها کمتر است).جریان پروژه ها نشان دهنده سهم کمتر مشاوران نسبت به دو گروه دیگر است.( ۴۴درصد نسبت به ۷۱ و ۶۶ درصد به ترتیب برای متخصصین فن آوری و بازاریابی)

دوم: مشاوران در شاخص “تجربه مشتری” انتقاد بیشتری را به متوجه خود کرده اند؛ مجموعه ای از شاخص های رضایت مشتری نشان داد مشاوران نسبت به سایرین کمتر مورد اقبال و توجه قرار دارند:

از جنبه های مثبت، مشاوران آزادکاری که رضایت شغلی دارند (۵۹درصد) مورد احترام مشتریان هستند(۶۰درصد) و اعضاء تیم پروژه مشتری را کمک حال خودتوصیف می کنند(۶۳ درصد).  با این حال آن ها چندیننشانه ی نگران کننده مهم و مشترک دارند:

جدول شماره (۲)

مشتری…..فن آوریبازاریابیمشاوره
کار به شیوه موثر با آزادکارها را بلد است۵۰درصد۴۵درصد۴۱درصد
درخواست گزارش، نقاط عطف و جداول زمانی عموماً منصفانه و واقعی هستند۵۱۴۶۳۳
نیازمند کار با کیفیت از سوی آزاد کاران وجود دارد۶۷۶۲۶۳
مدیر پروژه مشتری از نحوه کار و تعامل با آزادکارها به خوبی آگاه است۵۳۴۶۳۶
به اطلاعاتی مورد نیاز برای پاسخگو بودن در قبال کار، دسترسی دارم۵۶۴۹۴۷
اعضاء تیم مشتری وقتی پرسش و درخواستی دارم، کمک کننده هستند و دوستانه عمل می کنند۷۶۷۱۶۳
مراودات شرکت با من محترمانه است۷۵۷۲۶۰
کاری که برای شرکت انجام می دهم رضایت بخش و جالب است۶۵۵۹۵۹
اعضاء تیم مشتری به لحاظ فنی و حرفه ای آدم های با صلاحیتی هستند۶۱۵۴۴۵
دستمزد من در مقابل کاری که برای این شرکت انجام میدهم عادلانه است۶۱۴۹۴۷
  • به نظر می رسد مشتریان در تعامل با آزاد کارهای مشاور مدیریت موثر ایفاء نقش نمی کنند(۴۱درصد در برابر ۵۰درصد برای فن آوری و ۴۵ درصد برای بازاریابی)
  • اگر چه مشتریان انتظار کار با کیفیت بالا دارند(۶۳درصد)، اما گزارش خواهی، نقاط عطف و جداول زمانی برای مشاورانغیرواقع بینانه ارزیابی شده است(۳۳درصد در برابر ۵۱درصد و ۴۶ درصد)
  • مدیران پروژه مشتری در مواجه با مشاوران مدیریت از مهارت کمتری برخوردارند(۳۶درصد در برابر ۵۳ و ۴۶درصد در دو گروه دیگر)
  • تیم پروژه مشتری نیز، از نگاه مشاوران مدیریت، از شایستگی کمتری برخوردارند(۴۵درصد به ترتیب در برابر ۶۱و ۵۴درصد)
  • مشاوران مدیریت جبران خدمات خود را نسبت به دو گروه دیگر ضعیف تر می بینند(۴۷درصد در مقابل ۶۱ و ۴۹درصد)

نتایجی برای سکوها

سکوها چگونه به مشاوران مستقل برای داشتن تجربه ای موفق تر و رضایت بخش تر می توانند کمک کنند؟ مسیرهای زیادی برای توسعه تجربه اعضاء آزاد کار این سکوها وجود دارد:

۱٫ ارائه خدمات جانبی به مشاوران:  برخی پلت فرم ها همانند کاتالانت[۳] و تالمیکس[۴] فعالانه فرصت های کوتاه مدتی را در بازار عرضه می کنند؛ این کار را سکوهای فر- والو[۵] در فنلاند و ریورفلکس[۶] در هلند نیز انجام می دهند. اکسپرت پاورهوس[۷] در آلمان و اسنیکرز+جاکتس[۸] در فرانسه خدمات شبکه تخصصی و مشاوره مدیریت را فراهم می کنند. دیالکتیکا[۹] شبکه ی تخصصی بزرگ و روابط استراتژیک بیشتری و طولانی تری را فراهم می کند که به شکل فزاینده رقابتی است. سکوهایی همانند ماش[۱۰] و فین تالنت[۱۱] نشان داده اند که می شود فرصت هایی در حوزه هایی همانند برندسازی و تملک و ادغام فراهم آورد. ایس آپ[۱۲] راه هایی برای توسعه درآمد و سهم از مشتری از طریق پیشنهادهای مربی گری فراهم می کند. خبرنامه های پولی و دوره های برخط هم حوزه هایی هستند که قابل بررسی می باشند.

۲٫ تشویق و ترغیب آزادکارها به شبکه سازی: ما از آزادکارها خواستیم تا اثر بخشی شبکه خود را ارزیابی کنند. در این بین، فقط یک سوم شبکه خود را قوی توصیف کردند(۳۳درصد). با این حال می دانیم که شبکه تأثیر مشهودی بر روی موفقیت کوتاه مدت و بلند مدت (همانند موفقیت های مالی) دارد.

دورتی مید[۱۳]مدیر ارشد عملیات[۱۴]تالمیکس اظهار می کند: سکوهایی همانند تالمیکس نیازمند مشارکت هستند؛ ما به تازگی برنامه های زیادی را برای کمک به مشاوران به سکو اضافه کرده ایم تا به ایجاد جریان کاری بیشتر در سکو کمک کند.{به عبارتی سکوها در شبکه سازی مشاوران، باید فعال تر ایفاء نقش کنند}

۳٫ شکار گروهی: اخیراً در مورد ارزش هماهنگی گروهی در رشد فروش یا آن چیزی که من آن را شکار گروهی می نامم، نوشته ام. ویکولند[۱۵] نمونه ای عالی از این همکاری هاست که به منظور موفقیت کل، سازمان های مجازی[۱۶]را شکل داده است[۱۷].{ به عبارتی پلت فرم واسطی برای فعالیت دسته ای مشاوران شده است}

۴٫ اطمینان از آمادگی اعضاء: پیامی شفاف از سمت مشاوران آزاد کار این است بیشتر مشتریان خریداران وفاداری نیستند که اساس قراردادهایی مطلوب، امیدوار کننده و خوشحال کننده طرفین شود. سکوها باید واسطی باشند تا با حمایت از آزادکارها از مهیا بودن شرایط مشتری برای شروع کار جدی اطمینان حاصل شود. چارلی گیلارد[۱۸] مدیر عامل شرکت فرانسوی اسنیکرز و جاکتس اظهار می کند: ما درخواست مشتری را به چالش می کشیم؛ زیرا نیازهای مشتری اغلب در بدو امر مشخص نیست. اطمینان از انتظارات طرفین بسیار مهم است. همچنین پیگیری بعد از “تخصیص کار” وجود ندارد که ما جلساتی ماهانه با مشتریان و آزادکارها در این مورد داریم.{ در این حالت قبل از قرارداد و تخصیص مشاور و کار به یکدیگر، سکو از تقاضای بالقوه و اراده تصمیم گیری مشتری اطمینان حاصل می نماید؛ این کار موجب می شود تا بهره وری سکو و مشاوران افزایش داشته و انرژی ها هدر نروند}

۵٫ آن بوردینگ واقع بینانه: مشاوران شرکت های بزرگ اغلب انتظارات غیر واقع بینانه از آزادکاری دارند و بیشتر مواقع به علت از دست رفتن جریان کاری[۱۹] مربوط به مشتریان قابل اعتماد و جالب خود، پشیمان هستند. همینطور بسیاری از مشاوران ارشد{رده ای از مشاوران در شرکت های مشاوره} فاقد “تخصص به روز” برای استفاده از فن آوری (در کار متحول شونده) هستند. تجربه ی واقعی تر آن بوردینگ همانند بازی کنترا[۲۰]ست که در آن توصیف کاملی از زندگی فری لنسری شامل اهمیت بازاریابی شخصی، مهارت هایی لازم برای آینده و سرمایه گذاری فعالانه در شبکه حرفه ای و رشد یابنده است.

۶٫ تعداد اعضاء سکو؛ هر چه کمتر بهتر: برخی سکوهای مشاوره معضلی دارند که در آن تصور می شود برای ارائه قابلیت های ویژه، تعداد بیشتری عضو(مشاور) باید در پلت فرم فعال شوند. با افزایش اعضاء، فرصت ها کوچکتر می شود(قانون ۸۰/۲۰) . در این خصوص برخی سکوها همانند تاپ تال[۲۱] عامدانه تصمیمی به کوچک ماندن دارند تا از این رهگذر فرصت های بیشتری برای اعضاء خود فراهم کنند.

برخلاف خدمات بازاریابی و فن آوری، مشاوره مدیریت مستقل، نگاهی نوآورانه و جدیدتر است. اکنون زمان آن است تیم پلت فرم ها، از مسیر همکاری با مشاوران و مشتریان، تجربه ای بهتر برای همه ی طرف ها ایجاد کنند. داده های این نظر سنجی چگونگی کار را نشان داده است.

زنده باد تغییر!


[۱]University of Toronto

[۲]my Agile Talent Collaborative

[۳]Catalant

[۴]Talmix

[۵]Ferovalo

[۶]Riverflex

[۷]Expert Powerhouse

[۸]Sneakers + Jackets

[۹]Dialectica

[۱۰]Mash

[۱۱]Fintalent

[۱۲]AceUp

[۱۳]Dorothy Mead

[۱۴]chief operating officer(coo)

[۱۵]Vicoland

[۱۶]virtual organization

[۱۷]VICOs

[۱۸]Charly Gaillard

[۱۹]pipeline

[۲۰] Contraاحتمالاً به بازی اشاره دارد که در آن یک نیروی تکاور، برای نبرد با انواع هیولاها مسلح شده و خود را آماده رویارویی با پیامدهای مختلف می کند.

[۲۱]Toptal

admin

Next Post

ایجاد و مدیریت ارتباطات حرفه‌ای

د اکتبر 10 , 2022
مترجم: محمود مزینانی برگرفته از کتاب مشاوره مدیریت؛ ضرورت‌ها و ابزار mzfttd@gmail.com منبع دنیای اقتصاد یکی از کلیدی‌ترین وجوه زندگی شغلی مشاوران مدیریت، ایجاد روابط حرفه‌ای است که اسباب ارتقای عملکرد آنها را فراهم آورند. در یادداشت حاضر، تمرکز بر استفاده از شبکه‌های فردی است که مشاوران در فعالیت‌های بازاریابی […]

سردبیر

تارگاه راهکار و راهبرد مشاوره مدیریت با هدف گسترش دانش مشاوره مدیریت و به اشتراک گذاری فعالیت ها، یافته ها، تجارب و دیدگاه های مشاوران، کارآفرینان و شرکت های تولیدی و خدماتی ایجاد شده است. عدم گرایش سیاسی و تمرکز بر ارتقاء توانمندی علمی مخاطب در حیطه ی اجرای راهبردها و راهکارهای علم مدیریت از محوری ترین اصول تارگاه است که ضمن حفظ حدود افراد و شرکت ها و پرهیز از خدشه به مبانی حرفه ای و رقابتی فعالیت می نماید.

دسترسی سریع