PSD2 چیست؟/ بومی‌سازی الزامات انقلاب جدید در صنعت پرداخت از سوی بانک مرکزی

PSD2 زنجیره ارزش پرداخت‌ها را تغییر می‌دهد و همچنین موجب تغییر مدل‌های کسب و کاری به سمت سودآوری می‌شود. در شرایطی که مشتریان بانک‌ها می‌توانند از شخص ثالثی مانند پلتفرم‌های فضای مجازی و یا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان برای پرداخت قبوض خود از حساب بانکی‌شان استفاده کنند، بانک‌‌ها ممکن است بسیاری از مشتریان خود را در صورت آنکه راه‌حل‌های برابر و جذابی ایجاد نکنند، از دست بدهند.
به گزارش فابانیوز، داوود محمدبیگی مقام مسئول در بانک مرکزی روز گذشته از برنامه‌ریزی برای تغییر و تحول جدی در صنعت پرداخت خبر داده بود، وی تاکید کرد: این بانک، مقررات پرداخت‌ساز، پرداخت‌یار و پرداخت‌بان را با مشورت فعالان این حوزه، تدوین کرده است. وی درخصوص برنامه این بانک برای حضور سیستم‌های پرداخت جایگزین در کشور گفت: طبعاً حضور بازیگران جدید در عرصه پرداخت، در سال‌های آینده مورد توجه تمام کشورها به خصوص کشور ما است. مدیر اداره نظام‌‌های پرداخت بانک مرکزی در همین ارتباط به psd۲ اشاره و تصریح کرد: به دنبال تغییرات رخ داده در انتظارات مردم و البته تنوع در خدمات، اتحادیه اروپا نیز به صورت جدی فعالیت خود را روی psd۲ آغاز کرده است. وی ادامه داد: تغییرات و تحولات در صنعت پرداخت نیازمند چارچوب قانونی و مقررات است؛ به نحوی که برخی از الزامات psd۲ را در کشور بومی‌سازی کرده‌‌ایم؛ همچنین از سوی دیگر احراز هویت مشتریان، دسترسی به اطلاعات، سرویس‌های پرداخت شرکت‌های فعال در این بخش، تسویه وجوه این شرکت‌ها و نظارت بر فعالیتشان و موارد دیگر، از مهمترین محورهایی است که در کشور بومی‌‌سازی‌‌شان را آغاز کرده ایم. در ادامه نگاهی داریم به PSD2 و تعریف آن. PSD2 چیست؟ بازنگری اتحادیه اروپا در دستورالعمل‌های مربوط به خدمات پرداخت با نام (PSD2)  می تواند انقلابی در صنعت پرداخت ایجاد کند. اعضای اتحادیه اروپا این بازنگری را در سال ۲۰۱۸ وارد قوانین این اتحادیه کردند. بر اساس این بازنگری، برای نخستین بار، شخص سومی می تواند با تاییدیه مشتریان، به اطلاعات حساب بانکی آنها دسترسی پیدا کنند. به معنای دیگر، اکنون انحصار اطلاعات مربوط به مشتریان بانک‌ها در اختیار بانک‌ها است. این موضوع مشتریان بانک‌ها چه در بخش تجاری و چه عادی را قادر ساخته است که به شخص ثالث این اجازه را بدهند که اطلاعات مربوط به حساب بانکی آنها را از بانکهایشان بازیابی کنند. این ارائه دهندگان شخص ثالث ممکن است به طور مثال پرداخت های مربوط به کاربران را به طور مستقیم از حساب بانکی آنها انجام دهند. PSD2 همچنین نیازمندی بررسی های هویتی قدرتمندی از کاربران هنگام پرداخت آنلاین است. یک کارشناس حوزه پرداخت در این باره می گوید: PSD2 یک دستور العمل گسترده است که شامل یک طیف از اخبار انقلابی در زمینه صنعت پرداخت شامل محدودیت در هزینه های مربوط به پرداخت کارتی و محافظت بهتر از مشتریان در برابر تقلب است. هدف اتحادیه اروپا از اجرای PSD2 چیست؟ هدف اولیه راه اندازی PSD2 ایجاد یک بازار یکپارچه برای خدمات پرداخت همزمان با استانداردیزه کردن قوانین بانک ها و ارائه دهندگان خدمات جدید پرداخت است. PSD2 همچنین رقابت آزاد و شفاف را تضمین می کند و شکاف های ورودی در خدمات جدید پرداخت را از بین می برد که به سود مشتریان است. 

اینفوگرافی: چرخه PSD2چرا PSD2 موجب انقلابی در صنعت پرداخت می‌شود؟ PSD2 زنجیره ارزش پرداخت ها را تغییر می دهد و همچنین موجب تغییر مدل های کسب و کاری به سمت سودآوری می شود. زمانی که مشتریان بانک‌ها می توانند از شخص ثالثی مانند پلتفرم های فضای مجازی و یا اپلیکیشن های پیام رسان برای پرداخت قبوض خود از حساب بانکی‌شان استفاده کنند، بانک ها ممکن است بسیاری از مشتریان خود را در صورت آنکه راه‌حل‌های برابر و جذابی ایجاد نکنند، از دست بدهند. یک کارشناس حوزه پرداخت همچنین می گوید: ما شاهد سرویس‌های جدید بسیاری خواهیم بود. به طور مثال، مشتریان بانک‌ها قادر خواهند بود به شخص سومی این اجازه را بدهند که رفتار آنها در هزینه کرد‌ها را تحلیل کنند و یا اینکه اطلاعات مربوط به حساب آنها را از چندین بانک جمع آوری کرده و مورد بررسی اجمالی قرار دهند.

فابانیوز

admin

Next Post

پول‌پاشی برای مدیریت کروناتورم‌زاست

چ ژوئن 3 , 2020
به گزارش خبرنگار مهر، مجید شاکری، کارشناس اقتصادی، در برنامه تهران ۲۰، گفت: ما در مواجهه با کرونا با یک سه وجهی مواجه هستیم. یک گروه قرنطینه مطلق کردند که تنها یک کشور و آن هم چین این کار را انجام داده است. این کشور امکانات ۱ میلیارد انسان را برای یک استان […]

سردبیر

تارگاه راهکار و راهبرد مشاوره مدیریت با هدف گسترش دانش مشاوره مدیریت و به اشتراک گذاری فعالیت ها، یافته ها، تجارب و دیدگاه های مشاوران، کارآفرینان و شرکت های تولیدی و خدماتی ایجاد شده است. عدم گرایش سیاسی و تمرکز بر ارتقاء توانمندی علمی مخاطب در حیطه ی اجرای راهبردها و راهکارهای علم مدیریت از محوری ترین اصول تارگاه است که ضمن حفظ حدود افراد و شرکت ها و پرهیز از خدشه به مبانی حرفه ای و رقابتی فعالیت می نماید.

دسترسی سریع