مقایسه صنعت آموزش در ایران و دنیا:‌ کدوم پایدارتر هست؟

ملی پوش تیم بسکتبال پتروشیمی به دلیل مصدومیت در بازی اخیر تیمش به میدان نرفت اما حالا با به دست آوردن سلامتی خود در تمرینات گروهی این تیم حاضر شده است.

جایی خوندم «اگرچه متاسفانه در کشور ما آموزش عموماً به عنوان طعمه ای برای جذب پروژه های مشاوره فردی و سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد.» و کمی شاخ دراوردم!

چرا شاخ دراوردم؟ چون در کشور ما دقیقا برعکس هست! هر کسی میاد یه محتوایی میخونه و تا کمی یاد گرفت دوره و کلاس مربوط بهش رو میذاره و درامد کسب میکنه. چرا؟ چون ما ملت چندان خودفراگیری نیستیم!

یه مثال در تکمیل حرف بالا

مادرم در یکی از خودآموزی‌های اخیرشون، کار با یک نرم افزار را از طریق مشاهده‌ی مطالب آموزشی در یوتیوب یاد گرفتند که اگه قرار بود برن سر کلاسش حدود هشتصد هزار تومن براشون هزینه داشت!

این چیز جدیدی نیست، خیلی از کلاس‌های آموزشی داخل ایران که هزینه‌هایی حتی بیشتر از یک میلیون تومن دارد، توسط جامعه ی جهانی در وب به شکل آزاد در دسترس قرار گرفته.


در دنیا، کسب و کارها به سمتی رفتن که آموزش رو به عنوان یکی از خدمات رایگان عرضه میکنن و ازش برای جذب پروژه‌های مشاوره فردی و یا آموزش های غنی‌تر بهره میبرن. ولی در ایران برعکس هست، اکثر شرکت‌هایی که ربطی به آموزش ندارن هم دارن مدل درامدزایی شون رو به فروش آموزه‌هاشون تغییر میدن!

شرکتی رو میشناسم که تو کار ساخت و ساز توربین هست و سال گذشته در یه حرکت تستی از آموزش حدود صدمیلیون تومن جریان درامدی داشته و این درامد از درامد سایر بخش‌های شرکت بیشتر بوده!

پرسش

سوالی که برام مطرح شده اینه که کدوم مدل به نظرتون پایدارتر هست و نقاط قوت و ضعف هر کدوم چی هست؟

  1. آموزش به عنوان یه خدمت جانبی رایگان و وسیله‌ای برای جذب مشتری
  2. آموزش به عنوان خدمت اصلی و منبع درامدزایی اصلی

پادپرس

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چشم‌انداز هوش مصنوعی در سال‎های ۲۰۳۰ تا ۲۱۰۰

پ ژوئن 13 , 2019
روز پدر روزی است برای بزرگداشت پدرها، پدر بودن، پیوند میان پدران و مادران و اهمیتی که پدرها در اجتماع دارند. در بسیاری کشورها روز پدر، سومین یکشنبه ماه ژوئن در نظر گرفته می‌شود.

سردبیر

تارگاه راهکار و راهبرد مشاوره مدیریت با هدف گسترش دانش مشاوره مدیریت و به اشتراک گذاری فعالیت ها، یافته ها، تجارب و دیدگاه های مشاوران، کارآفرینان و شرکت های تولیدی و خدماتی ایجاد شده است. عدم گرایش سیاسی و تمرکز بر ارتقاء توانمندی علمی مخاطب در حیطه ی اجرای راهبردها و راهکارهای علم مدیریت از محوری ترین اصول تارگاه است که ضمن حفظ حدود افراد و شرکت ها و پرهیز از خدشه به مبانی حرفه ای و رقابتی فعالیت می نماید.

دسترسی سریع