چشم انداز درآمد ۲۵ میلیارد دلاری از گردشگری تا افق ۱۴۰۴

تهران پایتخت کشور عزیزمان تفرج‌گاه‌ها و مراکز بازی بسیاری را در خود جای داده است و خیلی از مسافرین و تهرانی‌ها ترجیح می‌دهند به این مراکز بروند و لذت وافر ببرند.

امروزه گردشگری یکی از پر رونق‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان به شمار می رود. این صنعت  هم اکنون در بسیاری از کشورها با رشدی سریع‌تر نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی و با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به عنوان یک صنعت پیشرو معرفی شده است. امروزه گردشگری به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را “صادرات نامرئی” نام نهاده‌اند.

در تقسیم‌بندی مهمترین منابع درآمدزایی در جهان، صنایع مرتبط با نفت در رتبه اول و پس از آن صنعت خودروسازی و در رتبه سوم صنعت گردشگری قرار دارد. البته مزیت اساسی و نکته قابل تامل در صنعت گردشگری، ایجاد ارزش افزوده بالا بدون بهره برداری از منابع کانی و طبیعی و صدور مواد خام می باشد و به همین دلیل پیش بینی می گردد که در آینده ای نه چندان دور، این صنعت رتبه های بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد.

در حال حاضر صادرات خدمات گردشگری در ۱۵۰ کشور در ردیف ۵ قلم اول صادراتی می باشد و در حداقل ۶۰ کشور رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داده و همین نکته به تنهایی مبین اهمیت آن است. همچنین بنا بر اعلام سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در حال حاضر از هر ۱۱ شغل در جهان یکی به طور مستقیم با گردشگری مرتبط می باشد و تا سال ۲۰۳۰ گردش مالی این بخش از ۲۰۰۰ میلیار دلار فراتر خواهد رفت.

طبق بررسی‌های انجام شده از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری( WTTC) تا سال ۲۰۲۴ سهم صنعت گردشگری در GDP اقتصاد جهانی از مرز ۸/۱۰ تریلیون دلار امریکا خواهد گذشت. این همچنین درگزارش سالانه خود پیش بینی کرده است که رشد این صنعت طی یک دوره بلند مدت یعنی حداقل تا سال ۲۰۲۴ میلادی، ادامه یابد.

این میزان رشد با میانگین سالانه بیش از ۴ درصد رشد در GDP صنعت گردشگری و سفر در جهان همراه است که درسطح وسیع‌تر اثر مثبتی بر رشد کلی اقتصاد جهانی خواهد داشت. این میزان درآمد به معنی حمایت از ۳۴۶ میلیون شغل درسطح جهانی و به معنی سهم حدودا ۱۰ درصدی آن از کل اقتصاد جهانی هم از نظر GDP و هم ازنظر بازار اشتغال است.

همین موضوع سبب شده است که برخی کشورها از هم اکنون بنای اقتصاد خود را بر این صنعت قرار دهند. حتی کشورهایی که اقتصاد آنها بر پایه نفت قرار دارد هم اکنون سرمایه گذاری های عظیمی را به این حوزه اختصاص داده اند و کم کم به سمتی پیش می‌روند که از اتکا به درآمدهای نفتی رها شده و به سوی درآمدهای خدماتی همچون گردشگری سوق یابند تا ضمن حفظ منابع استراتژیک خود از درآمد سرشار و دارای مزیت گردشگری استفاده نمایند.

وضعیت گردشگری ایران

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC)، صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۴ به‌طور مستقیم برای۴۱۳ هزار نفر و به‌ طور غیرمستقیم برای ۲۲۳/۱ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است.

در این سال تاثیر مستقیم گردشگری و سفر بر اقتصاد ایران ۲۳۷،۱۲۱ میلیارد ریال (۲٫۳ درصد کل GDP) بوده است که برآورد می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۵ با رشد ۶٫۶ درصدی همراه بوده باشد.همچنین تاثیر کلی گردشگری و سفر بر GDP ایران ۶۵۱،۵۱۱ میلیارد ریال در سال ۲۰۱۴ بوده است.

این گزارش همچنین رتبه صنعت گردشگری ایران را از نظر بزرگی در سال ۲۰۱۴ از میان ۱۸۴ کشور جهان ۴۰ و از نظر سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی ۱۳۷ اعلام کرده است. این در حالی است که ایران به لحاظ دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی در میان ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد اما از نظر شاخص زیرساخت های خدمات گردشگری در رتبه ۱۱۹ را از بین ۱۴۱ کشور بخود اختصاص داده است.

طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) ، باید با جذب ۵/۱% از گردشگران بین المللی(۲۰ میلیون نفر) حدود ۲% از درآمد جهانی گردشگری را (معادل ۲۵ میلیارد دلار درسال) کسب نماییم.

برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه کشور نیازمند عزمی جدی و برنامه ریزی اصولی هستیم و نا گفته پیداست که برنامه ریزی دقیق مستلزم شناخت وضعیت ها و پتانسیل های موجود در بخش های مختلف اقتصادی است و این مهم در این صنعت نیز صادق است، چرا که در تدوین برنامه جامع گردشگری نمی توان از وضعیت این بخش، تناسب میان عرضه و تقاضا، تسهیل مقررات و یا وجود نارسایی ها و تنگناها در آن و بالاخص  ساختار مدیریتی متناسب  با وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت های زمانی آن غافل بود.

در این راستا همایش “تجاری سازی خدمات گردشگری” در راستای منویات مقام معظم رهبری و توجه ایشان به اقتصاد مقاومتی و نیز توجه ویژه دولت در برنامه ششم توسعه برگزار می شود و در آن به لزوم هماهنگی و همکاری بیش از پیش بخش های دولتی و نیز ارائه خدمات، مشوق ها و کمک های ویژه در توسعه زیر ساخت ها پرداخته و به بررسی و ارائه راهکارها و چگونگی بهره وری از این مزیت کشورخواهیم پرداخت.

بنابراین گزارش اهداف این همایش تجلیل از برگزیدگان، فعالان و حامیان صادرات خدمات گردشگری، بررسی شاخص های توسعه پایدار در برنامه ریزی در حوزه گردشگری، بررسی فرصت ها و تهدیدات این بخش و ارائه راهکارها، شناسایی بازارهای هدف و نحوه ورود و ماندگاری در این بازارها ذکر شده است.

گفتنی است این همایش ۳۰ آذر ماه امسال در سالن همایش های خلیج فارس ( محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران) برگزار می‌شود.

تسنیم

https://www.tasnimnews.com/

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۱۴ عامل بروز مدیریت غلط در نظام بانکی/ بانک‌ها را حیاط خلوت خودمان نکنیم

ی مارس 15 , 2020
ه گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران عصر یکشنبه ۱۲ آبانماه در میزگردی تحت عنوان “واکاوی مشکلات صنعت بانکداری و سرنوشت بانکها” در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی، کارآفرینان و صادرکنندگان و دانشگاهیان در انتقاد از نحوۀ گزینش و انتصاب مدیران و همچنین عملکرد ضعیف غالب مدیران […]

سردبیر

تارگاه راهکار و راهبرد مشاوره مدیریت با هدف گسترش دانش مشاوره مدیریت و به اشتراک گذاری فعالیت ها، یافته ها، تجارب و دیدگاه های مشاوران، کارآفرینان و شرکت های تولیدی و خدماتی ایجاد شده است. عدم گرایش سیاسی و تمرکز بر ارتقاء توانمندی علمی مخاطب در حیطه ی اجرای راهبردها و راهکارهای علم مدیریت از محوری ترین اصول تارگاه است که ضمن حفظ حدود افراد و شرکت ها و پرهیز از خدشه به مبانی حرفه ای و رقابتی فعالیت می نماید.

دسترسی سریع